All for Joomla All for Webmasters

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Burak czerwony – właściwości zdrowotne

764 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Burak czerwony to warzywo doceniane głównie ze względu na swoje różnorodne zastosowanie. W przemyśle spożywczym stanowi naturalny barwnik, jest smacznym dodatkiem zarówno do potraw kuchni tradycyjnej, jak i orientalnej czy fusion. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na właściwości zdrowotne tej rośliny, jest ich bowiem bez liku. Aromatyczne, rubinowoczerwone bulwy warto włączyć do diety – oto dlaczego!

Przede wszystkim buraki czerwone są źródłem licznych witamin i minerałów. Zawierają m.in.:

  • witaminy A i C stanowiące naturalne antyoksydanty pomagające zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne m.in. za przedwczesne starzenie się tkanek skóry czy rozwój nowotworów. Ponad to witamina A korzystnie oddziałuje na pracę narządu wzroku;
  • kwas foliowy – chroniący przed chorobami serca, niezwykle istotny dla kobiet w ciąży (zapobiega bowiem powstawaniu wad wrodzonych układu nerwowego u dziecka), oraz dla pań, które planują zajść w ciążę;
  • betacyjany – nad którymi trwają badania w zakresie wpływu na hamowanie rozwoju guzów nowotworowych oraz ochronę komórek przed czynnikami kancerogennymi;
  • znaczne ilości potasu – niezbędnego dla regulacji poziomu ciśnienia krwi oraz prawidłowego wydzielania insuliny;
  • żelazo – będące składnikiem hemoglobiny i zapobiegające anemii;
  • betainy – regulujące pracę żółciowych przewodów oraz woreczka żółciowego. Związki te mają znacznie bardziej kompleksowe zastosowanie – mogą korzystnie wpływać na zdrowie psychiczne, szczególnie w przypadku depresji. Ponad to buraki mają w składzie tryptofan redukujący uczucie napięcia;
  • inne minerały jak magnez, wapń, mangan czy kobalt;

Burak czerwony stanowi doskonały składnik diety odchudzającej z uwagi na niską kaloryczność oraz wysoką zawartość błonnika rozpuszczalnego. Ponad to składnik ten pozwala redukować poziom złego cholesterolu LDL we krwi, a także przyspiesza metabolizm. Co prawda zawierają znaczną ilość cukrów prostych, jednak są one uwalniane do krwi relatywnie wolno, toteż zaleca się je osobom trenującym jako dobre źródło energii. Buraki wspomagają ponadto oczyszczanie organizmu i korzystnie oddziałują na wątrobę. Dzięki odpowiedniej dawce tego warzywa można łatwiej usunąć kwas moczowy z organizmu, usunąć drobnoustroje oraz zapobiegać ich wzmożonemu rozwojami m.in. na ścianach jelit. Udowodniono też, że sok z buraka hamuje procesy gnilne w jelitach.burak-czerwony Jadłospis szczególnie warto wzbogacić o ten składnik, jeśli jesteśmy narażeni na zakwaszenie organizmu (np. w wyniku nadmiernego spożycia mięsa, produktów zbożowych, żywności przetworzonej czy alkoholu). Zasadotwórcze działanie pomoże zachować równowagę w układzie pokarmowym.

To jednak nie wszystko – burak czerwony był od wieków uważany za afrodyzjak – jak się okazuje, ma to poparcie w naukowych odkryciach. Zawartość boru w tych warzywach korzystnie oddziałuje na hormonalną gospodarkę i zwiększa popęd seksualny.

Dania z tej jarzyny można przygotowywać na wiele sposobów. Ważne jest to, by obróbka termiczna nie trwała zbyt długo, bowiem wpływa to na zawartość wartościowych substancji.

Z konsumpcji zielonej części buraka powinny zrezygnować osoby ze skłonnościami do dny moczanowej bądź tworzenia się kamieni nerkowych, a to ze względu na zawartość szczawianów. Jednak biorąc pod uwagę wszystkie zdrowotne właściwości warzywa warto zastanowić się nad tym, czy przypadkiem nazwanie kogoś w mowie potocznej „burakiem” nie jest komplementem.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.