All for Joomla All for Webmasters

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Dieta DASH – zasady

1.71K 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Zbilansowana dieta stanowi jeden z filarów zdrowego stylu życia. Odpowiedni sposób odżywiania może nie tylko prowadzić do redukcji nadwagi, ale też korzystnie wpływać na stan organizmu, redukując takie problemy jak zbyt wysoki poziom złego cholesterolu, nadciśnienie czy inne zaburzenia w funkcjonowaniu układu krążenia. Dieta DASH należy właśnie do takiego typu programów. Można ją stosować w każdym wieku i przez dowolny okres czasu. Jest doceniana zarówno przez dietetyków, jak i lekarzy. Na czym polega jej skuteczność i czy trudno wprowadzić jej zasady? Odpowiedzi poniżej.

Dietę DASH opracowano w Stanach Zjednoczonych jako sposób na redukcję nadciśnienia tętniczego. Jak wiadomo ten stan może prowadzić do wielu groźnych chorób, w tym do uszkodzeń serca, mózgu, a nawet oczu czy nerek. Jeżeli w odpowiednim czasie nie zostanie podjęta terapia zwiększa się ryzyko zawału serca, rozwija się miażdżyca, a poszczególne organy przestają prawidłowo funkcjonować. Stąd – zastosowanie diety DASH może stanowić istotny element profilaktyki, również w cukrzycy.

Jadłospis w ramach tego programu dietetycznego jest różnorodny, dlatego też nie należy obawiać się ani monotonii, ani braku jakichkolwiek składników mineralnych czy odżywczych. Podstawowe zasady przedstawiają się następująco:

  • w znacznym stopniu zredukowane zostaje spożycie soli – należy zatem dbać o to, by kupowane przez nas produkty były jak najmniej przetworzone. Konieczne jest też dokładne czytanie etykiet, bowiem z pozoru „niewinna” żywność może zawierać w składzie znaczne ilości soli. Można tu wymienić np. wędliny, soki warzywne, przetworzone płatki śniadaniowe, czy wszelkiego rodzaju dania instant;
  • do posiłków włączone są znaczne ilości warzyw (m.in. pod postacią surówek, sałatek) oraz owoców (tutaj jednak trzeba uważać na zawartość fruktozy – najlepiej zdecydować się na jagody, maliny, arbuzy, melony czy jabłka oraz inne sezonowe produkty). Bardzo istotny jest też właściwy udział roślin strączkowych w jadłospisie, ale także pestek – wspomagających trawienie oraz dostarczających niezbędnych minerałów;
  • zamiast białego pieczywa i pokrewnych produktów mącznych spożywa się pełnoziarnisty chleb, brązowy ryż oraz pełnoziarnisty makaron. Do jadłospisu warto włączyć także kaszę gryczaną, jaglaną oraz inne rodzaje (poza „błyskawicznymi”);
  • w diecie nie może brakować chudego nabiału, twarogów, mleka czy jogurtów;
  • mięsa wchodzące w skład posiłków powinny być jak najmniej przetworzone – dozwolony jest zwłaszcza drób, niemniej jednak porcje powinny ograniczać się do kilkudziesięciu gram dziennie. Warto zastępować też mięsne produkty rybami, szczególnie tymi, w których zawartość kwasów omega3 jest wysoka;
  • tłuszcze zwierzęce powinny być zredukowane do absolutnego minimum. Najlepiej zastąpić je roślinnymi odpowiednikami, takimi jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek i inne. Porcje muszą być rzecz jasna bardzo ograniczone.

Dieta DASH

Do niewątpliwych zalet diety DASH zaliczyć można też fakt, iż nie wymaga ona liczenia kalorii. Trzeba jedynie zwracać uwagę na jakość spożywanych produktów. Mało tego, w tym programie odchudzająco – zdrowotnym dozwolone jest nawet spożywanie słodyczy. Oczywiście w ograniczonym wymiarze. Można sobie przykładowo pozwolić na niskotłuszczowe ciastka, jak biszkopty, dżemy owocowe czy też kilka kostek czekolady z wysoką zawartością kakao. Rzecz jasna nie codziennie, a maksymalnie kilka razy w tygodniu.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.