All for Joomla All for Webmasters

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Jaki rodzaj ryżu jest najbardziej wartościowy?

1.46K 1
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Choć w naszym kraju najpopularniejszym dodatkiem do drugiego dania od wielu lat pozostawały ziemniaki, powoli popularność zaczął zdobywać ryż. Początkowo – z racji ograniczonej oferty w sklepach- była to jego najpopularniejsza, biała odmiana. Z biegiem czasu, oraz w wyniku dostępu do informacji z dziedziny dietetyki, zaczęto się jednak zastanawiać, jaki ryż jest najbardziej wartościowy. Współcześnie ryż króluje na półmiskach w różnych formach. Warto przekonać się, dlaczego.

O tym, że ryż wywodzi się z Azji wie każdy. Jego uprawę zapoczątkowano na terenie dzisiejszych Chin oraz Indii, przy czym równie istotnym walorem, prócz wartości odżywczych, pozostawała jego rola kulturowa. Na świecie można współcześnie wyróżnić około 150 tysięcy odmian ryżu, jednakże bazują one na dwóch podstawowych gatunkach. Są to: azjatycki ryż Oryza sativa – najstarsza i najpopularniejsza odmiana, oraz afrykański Oryza glaberrima – odmiana nowsza, niższej jakości, ale za to możliwa do sadzenia niemal w każdych warunkach. Rodzaje ryżu azjatyckiego są zróżnicowane ze względu na wielkość oraz kształt ziaren. Inna jest również zawartość amylopektyny w ziarnach. Ten polisacharyd sprawia, że ziarna pęcznieją, jest również odpowiedzialny za ich lepkość po obróbce termicznej. Można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje ryżu pod kątem długości ziaren – długoziarnisty (najbardziej sypki po ugotowaniu), średnioziarnisty (m.in. włoskie odmiany służące do przygotowywania risotto) oraz krótkoziarnisty (stosowany np. przy przyrządzaniu sushi).

Jaki ryż jest najbardziej wartościowy?

Obecnie mamy bardzo duże możliwości wyboru, toteż warto pamiętać, by sięgać po produkty jak najmniej przetworzone. Niewątpliwie najlepszym wyborem pozostaje w większości przypadków ryż brązowy. Jest on bogaty w błonnik, ale też zawiera najwięcej związków mineralnych oraz witamin. Dodatkowo jego spożywanie jest zalecane szczególnie na diecie odchudzającej – szybciej syci, ma niski indeks glikemiczny (a zatem reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi). Alternatywą dla ryżu brązowego pozostaje ryż dziki – zwany również owsem wodnym. Teoretycznie nie jest to klasyczny ryż, niemniej jednak jest to ceniony produkt ze względu na dużą zawartość białka, błonnika czy kwasów tłuszczowych wielonasyconych. Prócz tego, podobnie jak w przypadku ryżu brązowego, owies wodny jest bogaty w witaminy z grupy B, żelazo, a także kwas foliowy, cynk, magnez czy fosfor. Dodatkowo warto zauważyć, iż nie zawiera on glutenu – a zatem można go spożywać nawet stosując dietę bezglutenową.

Jaki rodzaj ryzu jest najbardziej wartosciowy?

Biały ryż niestety nie posiada tak wysokiej zawartości minerałów czy błonnika. Niemniej jednak jego gatunki – szczególnie ryż basmati czy jaśminowy są lekkostrawne, toteż warto włączyć je do jadłospisu podczas rekonwalescencji po chorobie. Ryż basmati cechuje lekko orzechowy smak oraz niski indeks glikemiczny. Może być spożywany nawet przez niemowlęta, a dodatkową korzyść z takiego posiłku stanowi wsparcie dla pracy żołądka oraz śledziony. Warto pytać o nieoczyszczony wariant tego ryżu, najlepiej w sklepach z żywnością ekologiczną. Ryż jaśminowy natomiast jest długoziarnistym, aromatycznym gatunkiem o słodkim posmaku. Zawiera znaczne ilości potasu, i mimo wyższego indeksu glikemicznego, poleca się włączenie go do diety, zwłaszcza w przypadku osób zestresowanych oraz seniorów. Ryż może być podawany na wiele sposobów – zachęcamy do eksperymentów oraz uwzględnienia tego wartościowego składnika w codziennym menu.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

One Comment

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.