All for Joomla All for Webmasters

PASSWORD RESET

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Macierz BCG – na czym polega analiza rynku na jej podstawie?

285 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Prowadzenie działalności handlowej, usługowej czy też marketingowej wymaga znajomości podstawowych narzędzi. To od ich poprawnego wykorzystania zależy, czy strategia rozwoju się powiedzie, a sytuacja marki na rynku pozostaje stabilna. Macierz BCG jest to sposób na zaprezentowanie cyklu życia produktu. Ów instrument controllingu wywodzi się jeszcze z końca lat 60, lecz znajduje zastosowanie również dzisiaj. Jak prezentują się jego poszczególne elementy? Zapraszamy do lektury.

Składniki portfolio, które tworzy się w oparciu o macierz BCG obejmują tzw. „dojne krowy”, „gwiazdy”, „kule u nogi” oraz „znaki zapytania”. Każdy z pierwszych czterech elementów różni się udziałem w rynku i tempem rozwoju. Aby w pełni wykorzystać potencjał rynkowy warto poznać specyfikę każdego z nich:

  • dojne krowy – są to takie produkty na rynku dóbr lub usług, które cechuje wysoki udział w zyskach, rentowność, ale też umiarkowany potencjał wzrostowy. Dojne krowy nie wymagają większych inwestycji, z uwagi na stabilną pozycję. Ich główną rolą jest dostarczanie rezerw finansowych w celu przeznaczenia ich na inwestycje w inne, dynamiczniej rozwijające się produkty. Wedle założeń macierzy BCG celem każdego nowego wprowadzanego na rynek produktu jest jego umieszczenie w tej grupie;
  • gwiazdy – w przyszłości mają szansę zdobyć dominującą pozycję, już teraz cechuje je dynamika rozwoju, wysoki udział w rynku, jednak konieczne są dodatkowe środki, by wzmocnić ich pozycję. Gwiazdy można podzielić na „młode” i „dojrzałe” – te pierwsze są na wcześniejszym etapie rozwoju, natomiast drugie osiągnęły już pewną dozę konkurencyjności;
  • kula u nogi – elementy rynku, jakie można określić tym mianem są produktami niszowymi, z minimalnymi szansami na rozwój, nie wypracowują wystarczających zysków, do tego stopnia, że inwestycja nawet się nie zwraca. Na ogół zaleca się, by towary z tej grupy dla celów strategicznych usunąć z rynku;
  • znaki zapytania – w tej grupie znajdują się produkty, co do których tendencji rozwojowych nie ma dostatecznej pewności. Warto zauważyć, że niemal wszystkie debiutujące na rynku dóbr i usług produkty w pierwszej kolejności zostają właśnie znakami zapytania. Mogą przekształcić się zarówno w gwiazdy, jak i w psy. Mają duże zapotrzebowanie w kwestii dofinansowania, jednak ich rentowność jest jeszcze niewykształcona.

macierz bcg

Macierz BCG nie jest jednak instrumentem marketingowym pozbawionym wad. Specjaliści wskazują tutaj m.in. na fakt, że:

  • ma ona ograniczone zastosowanie i sprawdza się głównie w przypadku rynków tradycyjnych, gdzie cykl życia produktu ma klasyczną formułę. Tymczasem współczesne rozwiązania na rynku IT charakteryzuje większa innowacyjność;
  • nie uwzględnia roli mniejszych przedsiębiorstw działających w niszowych obszarach, faworyzując rolę największych graczy („gwiazd” oraz „dojnych krów”);
  • nie nadaje się do kompleksowego definiowania sytuacji na rynku globalnym, ponieważ ramy określające „wzrostowe” przedsiębiorstwa i rynki są dość sztywno narzucone. Tymczasem warto zauważyć, iż prędkość wzrostu odmiennych rynków jest zróżnicowana i zależy od wielu czynników, a ich rozwój nie przebiega liniowo;
  • stawia na uprzywilejowanej pozycji „gwiazdy”, z góry zakładając, że rola „dojnych krów” polega na dostarczaniu środków pieniężnych i zapewnianiu płynności finansowej. W praktyce to właśnie „dojne krowy” mogą zdradzać większy potencjał, szczególnie w sytuacji, gdy cykl życia produktu jest długi.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.