All for Joomla All for Webmasters

PASSWORD RESET

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Największy lodołamacz w historii ludzkości!

112 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Choć mamy obecnie do czynienia z ociepleniem klimatu na skalę globalną, nie oznacza to, że rola lodołamaczy jest marginalna. Szczególnie państwa mające dostęp do wód arktycznych pozwalają sobie inwestować w ten sektor żeglugi morskiej. W roku 2017 rosyjska flota wzbogaciła się o największy lodołamacz na świecie. Co trzeba wiedzieć o tej wyróżniającej się na tle innych jednostce oraz jakie jeszcze plany będą realizowane przez naszych wschodnich sąsiadów?

Lodołamacze wizytówką Rosji

Na wstępie warto zauważyć, iż inwestowanie w lodołamacze jest w Rosji pewnego rodzaju normą. Jako jedyne na świecie lodołamacze rosyjskie wykorzystują atomowy sposób zasilania turbin. Federalne Państwowe Unitarne Przedsiębiorstwo „Atomfłot” już kilka lat temu złożyło zamówienie na wyjątkowych rozmiarów jednostki. Zadania podjęła się peterburska stocznia Bałtijski Zawod.

Do tej pory największy lodołamacz atomowy – 50 let Pobedy miał wymiary 159 x 30 metrów oraz rozwijał prędkość 18 węzłów dzięki napędowi składającemu się z dwóch reaktorów. Pozwalało to kruszyć powłokę do 2,8 metra grubości.  Pierwszy z zamówionych i zwodowanych na początku bieżącego roku statków nazwano Arktyka. Jego wymiary to 173 x 34 metry, zanurza się na głębokość do 10,5 metra, a napędzające turbiny atomowe o mocy rzędu 60 MW umożliwiają kruszenie powłoki nawet 4 – metrowej. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mld dolarów.

Opłacalność ekonomiczna oraz ekologiczna

Co interesujące, lodołamacze są przyjaznym dla środowiska środkiem transportu – właśnie ze względu na napęd atomowy, gdzie wykorzystywane jest paliwo z nisko-wzbogaconego uranu. Pozwala to zredukować zanieczyszczenia, ponieważ nie jest zużywane tradycyjne paliwo, a tym samym spaliny nie są emitowane do atmosfery. Historia wykorzystania z sukcesem lodołamaczy przez Federację Rosyjską sięga końca lat 70. Już wtedy były one w stanie dotrzeć aż do strefy biegunowej. Ocieplenie globalne poprawiło dostęp do północnych portów i zwiększyło możliwości wydobywcze (m.in. ropy naftowej, której złoża kryje Arktyka ogromne). Największy lodołamacz oraz kolejne jednostki uczynią ten proces jeszcze efektywniejszym i bardziej opłacalnym. Ekonomiczne znaczenie takich inwestycji jest więc nie do przecenienia – z zastrzeżeniem, że lód z wód arktycznych wkrótce nie stopi się sam (a przynajmniej w perspektywie kilkudziesięciu lat).

najwiekszy lodolamacz

Rosyjska dominacja we flocie handlowej już blisko?

Federacja zakłada współpracę i udostępnianie swoich lodołamaczy m.in. Chinom, Japonii czy Korei. Najistotniejszym obszarem pozostanie oczywiście sektor petrochemiczny, ale też handlowy. Założenie poczynione przez władze zakłada, że port Sabetta na Morzu Karskim ma stać się prawdziwą centralą handlową pomiędzy północno – wschodnimi częściami kontynentu. Będzie możliwa m.in. przeprawa z Rotterdamu do Yokohamy – i to trasą o wiele krótszą niż przez Kanał Sueski. Lodołamacze nowej generacji są w stanie przyczynić się do przełomu w handlu globalnym, ponieważ ich zadaniem będzie eskortowanie innych statków o większych wymiarach i pojemności niż miało to miejsce do tej pory.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.