All for Joomla All for Webmasters

PASSWORD RESET

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Pendolino w Polsce. Jak włoskie pociągi trafiły do naszego kraju?

49 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Podróżowanie pociągiem do niedawna nie kojarzyło się w naszym kraju z szybką formą przemieszczania się. Wszystko zmieniło się kilka lat temu, kiedy to zadecydowano, że pojawi się Pendolino w Polsce. Uściślając – pomysły dotyczące wprowadzenia superszybkich pociągów konsekwentnie były sugerowane od kilkunastu lat, niemniej jednak trzeba było czasu, by osiągnąć sprzyjające do wprowadzenia tej innowacji warunku. Poniżej kilka faktów opisujących historię pojawienia się samej koncepcji pojazdu, jak i jego wdrożenia w naszym kraju.

Wdzięczna włoska nazwa „pendolino” charakteryzuje zespoły trakcyjne o wychylnym nadwoziu. Taka konstrukcja pozwala na osiąganie wysokich prędkości przy jednoczesnym zachowaniu stabilnej pozycji na torach. Pierwsze koncepcje dotyczące tego typu pojazdów pojawiły się w wyniku inspiracji innymi szybkobieżnymi pociągami – m.in. japońskimi Shinkasenami (użytkowanymi od roku 1964 i mogącymi osiągać prędkości rzędu ok. 400 km/h). Prototyp Pendolino powstał w roku 1974, i od początku mógł rozwijać wysokie prędkości. Na eksploatację masową trzeba było jednak czekać do roku 1988, czyli kilka lat po wprowadzeniu francuskich modeli TGV do obiegu. Choć Pendolino daleko do rekordu prędkości ustanowionego przez wspomniane TGV w 2007 roku (wynosiła ona ponad 570 km/h, a osiągnął ją model TGV150), to należy pamiętać, że pojazdy włoskie są dostosowane również do regularnych torów, a i szybkość rzędu 200 – 250 km/h jest jak najbardziej zadowalająca.

Do dwóch razy sztuka… a raczej 20 sztuk Pendolino

Do tej pory powstało kilkaset jednostek eksploatowanych przez przewoźników europejskich i azjatyckich. Historia Pendolino w Polsce przebiega dość burzliwie. Przygotowywania do pierwszego przetargu rozpoczęły się jeszcze w drugiej połowie lat 90-tych, niemniej – interwencja Najwyższej Izby Kontroli doprowadziła do jego anulacji z powodu wykrytych uchybień. PKP nie dysponowało wówczas ani wystarczającymi zasobami finansowymi ani odpowiednią infrastrukturą.

Kolejne podejście nastąpiło w roku 2008, ogłaszając przetarg. Jego rezultatem była oferta złożona przez Alstom dwa lata później. Przełom nastąpił końcem listopada 2011 roku, kiedy to PKP Intercity zdecydowało się na zamówienie dostawy 20 siedmioczłonowych pociągów typu New Pendolino od międzynarodowego przedsiębiorstwa Alstom Transport, obsługującego również takie sieci kolejowe jak francuskie TGV oraz hiszpańskie AVE. Kontrakt opiewał na 665 mln Euro i zakładał także stworzenie technologicznego zaplecza w stolicy, oraz  utrzymanie techniczne i serwis taboru przez maksimum 17 lat. Do realizacji zawartego kontraktu doszło częściowo w 2014 roku, kiedy to ukończono budowę zaplecza. Uprzednio pociągi były oczywiście testowane pod kątem osiąganych prędkości oraz bezpieczeństwa. Już rok wcześniej znalazły się pierwsze Pendolino w Polsce, w liczbie 4 sztuk.

Pendolino w Polsce

Kursy z pasażerami rozpoczęły się w grudniu 2014, choć do tego czasu nie odebrano jeszcze wszystkich składów. Ostatecznie 20 zespołów odebrano dopiero w pierwszej połowie 2015 roku. W związku z tym PKP Intercity wedle prawomocnej decyzji Sądu Arbitrażowego otrzymało odszkodowanie za opóźnienie dostaw pojazdów. Przez ostatnie 3 lata systematycznie wydłużano trasy części pociągów, aczkolwiek do osiągnięcia ogólnokrajowego zasięgu jeszcze długa droga. Na polskich torach jeździ obecnie 20 modeli produkowanych w fabryce we Włoszech Alstom EMU250.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.