All for Joomla All for Webmasters

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Profilaktyka nowotworowa – jak się odżywiać [cz. I]

2.13K 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Nowotwory należą do tej grupy chorób cywilizacyjnych, które budzą w nas największy lęk. Mimo to wciąż nie zabezpieczamy się w sposób optymalny. Śmiertelność poszczególnych odmian raka nadal jest w naszym kraju na wysokim poziomie (podczas gdy np. w USA czy Kanadzie systematycznie spada) – tak wcale być nie musi. Zbiór prostych zasad, jakim jest profilaktyka nowotworowa – jak się odżywiać, co ile robić badania, jaką stosować suplementację – łatwo jest wdrożyć w codzienne funkcjonowanie. Przykładowe wskazówki dietetyczne podajemy poniżej.

Według Światowego Funduszu Badania nad Rakiem (WCRF) dieta ma bardzo istotne znaczenie dla osób będących w trakcie terapii, jak i takich, które kurację już zakończyły. Warto jednak dodać, że odpowiedni sposób komponowania posiłków może uskuteczniać również działania profilaktyczne. Regularne badania czy stosowanie suplementów to jedno, lecz bez dostarczania organizmowi niezbędnych witamin, antyoksydantów oraz minerałów na niewiele zdadzą się inne metody. Bogatym źródłem witamin i minerałów różnego rodzaju są warzywa.

Najwięcej witaminy C stanowiącej zarazem antyoksydant (zwalczający wolne rodniki odpowiedzialne za rozwój komórek rakowych) zawierają m.in. warzywa kapustne, ale także papryka, kalarepa, szpinak, pomidory, pietruszka czy brukselka. Zielona sałata to źródło innego antyoksydantu, wit. E.

Karotenoidy wspomagające pracę układu odpornościowego oraz pracę układu sercowo – naczyniowego można znaleźć natomiast w: batatach, marchwi, brokułach, szpinaku (beta – karoten), groszku, kukurydzy (luteina i zeaksantyna) oraz pomidorach (likopen).

W profilaktyce nowotworowej istotne jest również uwzględnienie w diecie produktów bogatych w glukozynaty oraz fitoestrogeny. Te pierwsze dzielimy na indole, sulfoforafany oraz izotiocyjaniny – obecne m.in. w jarmużu, różnych odmianach kapusty, brokułach etc.

Fitoestrogeny natomiast (mające szerokie zastosowanie prozdrowotne, np. w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom przekwitania u kobiet) to składniki soi i jej produktów. Warzywa dostarczają organizmowi rekonwalescentów oraz osób stosujących dietę profilaktycznie również niezbędnych minerałów, takich jak wapń, kwas foliowy (buraki, fasola, groszek, brokuły, soczewica, szpinak), cynk (fasola w wielu odmianach), żelazo (szpinak, soczewica), związki siarkowe (czosnek, cebula, por).

Profilaktyka nowotworowa

Dieta antyrakowa powinna mieć postać niskotłuszczową – korzystny wpływ na masę ciała sprawia, że zarówno wątroba, jak i trzustka są dużo mniej obciążone. Oczywiście warto wyeliminować również spożycie alkoholu (kwestii palenia papierosów nawet nie poruszamy). Tłuszcze muszą być jednak w jadłospisie obecne – obok białka i węglowodanów złożonych stanowią wszakże podstawę żywieniową. Warto sięgać po roślinną ich postać – oliwę z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany. W profilaktyce istotne jest także dostarczanie organizmowi kwasów omega3 i omega6. Znajdziemy je m.in. w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś czy makrela, a także w orzechach włoskich czy siemieniu lnianym. Dieta antyrakowa powinna być ułożona w sposób proporcjonalny. Zbawienne działanie antyoksydantów oraz innych składników nie będzie wystarczająco skuteczne, jeśli nie nabierzemy wprawy w łączeniu poszczególnych składników. Na szczęście nie brakuje obecnie gotowych przepisów oraz specjalistycznej literatury na temat odżywiania w profilaktyce oraz podczas terapii antynowotworowej.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.