All for Joomla All for Webmasters

PASSWORD RESET

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Rozszerzanie diety niemowlaka – jak podejść do tego we właściwy sposób?

137 0
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Z wprowadzaniem kolejnych produktów do diety niemowlaka warto zaczekać do 5 – 6 miesiąca życia. Najbardziej wartościowym pokarmem do tego czasu pozostaje mleko mamy. Karmiąc piersią pozwalamy zbudować lepszą barierę odpornościową, co pozwala dziecku uniknąć wielu groźnych infekcji i chorób. Warto zapoznać się jednak z listą produktów z poszczególnych grup żywieniowych, o które warto wzbogacić menu malucha.

Na ogół rozszerzanie diety niemowlaka rozpoczyna się od podawania mu warzyw. Do pierwszych składników papek na ogół wybierana jest marchewka, ziemniaki, brokuły, dynia, szpinak czy kalafior. Warto przygotowywać je również w formie zupek. Do niezalecanych na początku warzyw zaliczają się te, które mogą powodować wzdęcia czy kolki, a więc rośliny strączkowe, cebula, kapusta, por. Ciężkostrawny jest także czosnek. Dobrym pomysłem jest natomiast wprowadzenie dodatku natki pietruszki, ponieważ zawiera ona niezbędne minerały a także ułatwia przyswajanie niezbędnego dla rozwoju dziecka żelaza. W przypadku owoców bezpiecznym wyborem będą przede wszystkim jabłka, tutaj jednak należy ograniczyć ilość do około 100 – 150 gram przetartych owoców bądź soku z nich dziennie.

Oczywiście jednym z podstawowych składników menu pozostają też kaszki. Mogą być ryżowe, kukurydziane bądź pszenne (tutaj jednak zalecamy ostrożność ze względu na obecność glutenu, na który malec może być uczulony). Można dodawać pół łyżeczki kaszki z glutenem do codziennych posiłków, by skłonić organizm do jego tolerancji, ale dopiero od około 7 miesiąca życia. Kaszki przygotowujemy na wodzie.

Mleka krowiego w ogóle nie zaleca się podawać niemowlętom poniżej 2 roku życia, natomiast z nabiału warto wprowadzić jogurty i kefiry obfitujące w żywe kultury bakterii o probiotycznych właściwościach, ale dopiero gdy malec ukończy pierwszy rok życia bądź zbliża się do tej granicy. Warto pamiętać, że nabiał oraz tłuszcze roślinne są niezbędnym elementem diety z uwagi na to, że zawierają optymalną dawkę wapna i witaminy D, a także kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 (te ostatnie znajdują się m.in. w tłustych rybach morskich, które jednak mogą zagościć w menu malucha dopiero w późniejszym okresie).

Niektórzy rodzice wybierają dla swojego dziecka dietę wegetariańską. Nie należy jednak zapominać, iż mięso dobrej jakości (najlepiej z ekologicznej hodowli) to jedno z podstawowych źródeł żelaza, selenu, białka oraz witamin z grupy B. Rozszerzanie diety niemowlaka warto zacząć około 6 miesiąca życia od najmniej alergizujących rodzajów mięsa, jak chudy drób (kurczak, indyk) oraz królik – wszystko w formie gotowanej i duszonej. Później można dołączyć cielęcinę czy wołowinę. Należy pamiętać, by nie podawać zbyt dużych porcji – mięso warto przykładowo dodać do zupki warzywnej. To bardzo istotne, by unikać wywarów mięsnych, bowiem uczulają one często. Prócz mięsa warto uzupełniać poziom białka podając gotowane na twardo żółtka jaj (białko także jest wysoce alergizujące).

rozszerzanie diety niemowlaka

Dania dla niemowląt – kleiki, zupki czy przeciery można przyprawiać, jednakże unikając soli, sztucznych wzmacniaczy smaku, cukru oraz ostrych przypraw. Poleca się naturalne mieszanki ziołowe, a także koper i kminek – o właściwościach wspomagających prawidłowe trawienie – z tym trzeba jednak zaczekać do około 9 miesiąca życia. Wzbogacając jadłospis dziecka należy pamiętać, by dokładnie obserwować reakcje jego organizmu. Na liście często alergizujących produktów znajdują się m.in. owoce cytrusowe, truskawki, orzeszki ziemne, seler, pomidory czy korzeń pietruszki. Każdorazowo istotne jest stopniowe wprowadzanie danych produktów.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.