All for Joomla All for Webmasters

Chcesz wiedzieÄ? wszystko o otaczajÄ?cym CiÄ? Å?wiecie? To miejsce jest dla Ciebie! ILB â?? Internet, Ludzie, Biznes i wiele innych zagadnieÅ? w zasiÄ?gu Twojej rÄ?ki!

Zarządzanie czasem – jak to robić efektywnie?

1.04K 2
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Niezależnie od tego, czy zajmujemy się domem, czy też wykonujemy aktualnie zawodowe obowiązki, bardzo ceniona jest wielozadaniowość oraz umiejętność efektywnego rozwiązywania problemów. W tym celu jednak konieczne jest wdrożenie pewnych metod organizacyjnych, które mogą takie działania znacząco ułatwić. Jedną z nich jest zarządzanie czasem – poniżej krótka prezentacja najważniejszych założeń, a także opis jednej z najprostszych, ale też najbardziej efektywnych technik.

Definicja i wykorzystanie

Nie od dzisiaj wiadomo, iż dobry, precyzyjnie rozrysowany plan zdecydowanie ułatwia osiąganie konkretnych celów. Zarządzanie czasem to właśnie takie narzędzie, które umożliwia przygotowanie kompleksowej strategii. Obejmuje ono procesy takie jak:

  • wyznaczenie konkretnych celów oraz etapów działań, jakie muszą być wykonane, by zadanie zrealizować;
  • oszacowanie, ile czasu potrzeba na dokończenie każdego z etapów;zarzadzanie czasem
  • określenie, w jaki sposób zadania mają być realizowane;
  • doprecyzowanie harmonogramu, wraz z określeniem kolejności działań oraz posiadanych zasobów;
  • stałe monitorowanie efektywności – w razie potrzeby zakładające modyfikacje;

Bardzo istotnym jest zauważenie, iż zarządzanie czasem to proces dynamiczny. Musi być dopasowane zarówno do celu, jak i do posiadanych zasobów.

Wbrew pozorom bowiem pojęcie czasu może być definiowane w kategoriach ekonomicznych. Wiele przedsiębiorstw, jak i mniejszych firm może tracić znaczny procent zysku w wyniku niewłaściwego wykorzystania tego zasoby. Do tracenia czasu dochodzi zarówno w wyniku przyczyn zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Wśród przyczyn zewnętrznych znajdują się przede wszystkim czynniki środowiskowe oraz społeczne wpływające na efektywność pracowników. Mogą to być również różnego typu awarie systemów, instalacji, urządzeń, problemy z zasilaniem etc. Do czynników wewnętrznych zalicza się natomiast cechy osobowości, niewystarczające kompetencje w zakresie zarządzania czasem, a także niezrozumienie tego zagadnienia.

Nietrudno odgadnąć, iż największy problem z realizacją konkretnych celów na czas mają osoby łatwo ulegające rozkojarzeniu, niezmotywowane, niepunktualne i niezorganizowane. W momencie wdrożenia zarządzania czasem niezwykle istotna jest też komunikatywność.

Technika Pomodoro – sposób na zarządzanie czasem

Jedną z prostszych, i dającą możliwość zaadaptowania do różnych warunków, jest technika Pomodoro. Wywodzi się ona z Włoch, gdzie opracował ją Francesco Cirillo.

Nazwa nawiązuje do bardzo prostego urządzenia kuchennego – czasomierza w kształcie pomidora.

Rzecz jasna, by korzystać z tej techniki nie trzeba nabywać koniecznie czasomierza w takiej formie. Sprawdzi się dowolny model. Istotne jest również, by zaopatrzyć się w listę zadań (tutaj forma także zarzadzanie czasemjest dowolna). W pierwszej kolejności formułuje się cele, jakie planuje się osiągnąć. Następnie należy wybrać z listy jedno z zadań do realizacji. Warto posegregować je wedle jakiejś zasady, np. priorytetowe bądź najtrudniejsze zadania mogą być u szczytu spisu. Po wyborze zadania nastawia się czasomierz na 25 minut, podczas których przez cały czas pracuje się nad realizacją konkretnej czynności. Bez przerw, bez rozpraszania się, bez dzielenia tego okresu czasu na mniejsze jednostki. Po jednym „pomodoro” można oznaczyć zadanie jako wykonane (bądź też jego część, jeśli konieczna jest większa ilość czasu). Następnie można pozwolić sobie na 5 minutową przerwę. Jest to bardzo istotny element, pozwala bowiem na regenerację. Jeśli na osiągnięcie celu potrzeba dużo więcej czasu (np. ekwiwalentu 3 – 4 pomodoro), można wydłużyć przerwę nawet do 30 minut.

Opanowanie tego systemu pracy wymaga rzecz jasna praktyki. Warto jednak zwrócić uwagę na zalety tej techniki: przede wszystkim łatwiej o skupienie się na konkretnej czynności, zwiększona zostaje tym samym wydajność. Trzeci ważny aspekt to same przerwy. Pozwalają one na odświeżenie umysłu, na oderwanie się od tematu na chwilę. Dzięki temu nie męczysz się tak i jesteś w stanie pracować w ten sposób (z 5 min. przerwami) przez dłuższy czas w skupieniu niż w przypadku pracy bez przerw.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

2 komentarze

Pozostaw Odpowiedź

Your email address will not be published.